Yapay Zekâ Gerçekten Düşünür mü?

Yanıtı baştan vereceğiz, lakin öyle hemen yanıtı kapıp gitmek yok. Yapay zekâ insan gibi “düşünmez”. Bunun yerine, karmaşık algoritmalar ve matematiksel modeller aracılığıyla oluşturulan yapılar üzerinden akıl yürütme benzeri bir süreç yürütür. Bu modelleri de insanlar oluşturmaktadır.

Temelde, yapay zekâ büyük miktarda veriyi analiz eder, örüntüleri tanır ve bu örüntülere dayanarak tahminler yapar ya da kararlar alır. Örneğin, büyük dil modeli (BDM/LLM) içeren bir yapay zekâ milyarlarca metin örneğinden öğrendiği dil yapıları ve ilişkileri kullanarak cevaplar üretir. Bu süreç bilinçli bir düşünme değil, daha çok istatistiksel ve algoritmik bir kurgudur. Öte yandan, bu yapay zekânın etkileyici şeyler başaramayacağı anlamına da gelmemektedir. Yapay zekâ sorunları çözebilir, doğal dilde iletişim kurabilir ve hatta yaratıcıymış gibi görünebilir. İnsanların zekâsı ve kültürel düzeyi azaldıkça daha az kelime kullandıklarını göz önüne alırsak, yapay zekâ tabanlı bir LLM çoğu insana “doğal” ve oldukça “zeki” gelecektir.

Yapay zekânın bu yetenekleri, insan bilincindeki öznel deneyimden veya özgün düşünceden ziyade, iyi tasarlanmış sistemlerin uzun deneyimleme süreçlerinden ve ciddi miktarda veriyi işlemelerinden kaynaklanır. Özetle, yapay zekâ düşünüyormuş gibi davranır, ama aslında "düşünme" dediğimiz şeyin mekanik bir taklidini yapar.

Pekâlâ, bu mekanik taklit nasıl yapılır?

Yapay zekâ, çeşitli düşünme ve akıl yürütme metotlarını kullanarak problem çözme, karar verme ve öğrenme yeteneklerini gösterir. İşte yapay zekânın kullandığı başlıca akıl yürütme / muhakeme türleri:

Dedüktif (Tümdengelimli) Akıl Yürütme: Mantık temelli bir yaklaşım ile verilen genel kurallardan özel sonuçlar çıkarır. Kural tabanlı ve sembolik YZ konularında kullanılır. Örneğin: “Tüm insanlar ölümlüdür. Sokrates bir insandır. O hâlde, Sokrates ölümlüdür.”

Endüktif (Tümevarımlı) Akıl Yürütme: Özelden genele giderek gözlemlerden genel kurallar veya modeller çıkarır. Sınıflandırma, tahmin, modelleme ve derin öğrenmede kullanılır. Veriye dayalı makine öğrenmesi buna örnek verilebilir.

Abdüktif (Olasılıklı Açıklama) Akıl Yürütme: En olası açıklamayı bulma üzerine kurulu bu modelde, eksik bilgiyle eldeki konuda en mantıklı çıkarım yapılır. Teşhis ve arıza analizi gibi alanlarda kullanılır. İlk iki modelden farklı olarak, Abdüktif akıl yürütme geriye doğru çalışan bir muhakeme yapısı kullanır.

Bu akıl yürütmelere ek olarak; analojik akıl yürütme, olasılıklı akıl yürütme, sembolik ve sembolik olmayan akıl yürütme, sezgisel akıl yürütme, meta-akıl yürütme, sağduyu akıl yürütme ve etik akıl yürütme gibi farklı muhakeme teknik ve modelleri de yapay zekâ uygulamalarında tekil olarak ve birlikte kullanılabilmektedir.

Yapay zekânın düşünüyormuş gibi yapıp yine de oldukça etkileyici sonuçlar ortaya koymasının bir sebebi de insanların zekâlarını metodolojik ve tutarlı bir şekilde uzun süre kullanamamaları olsa gerek. Biz insanlar olarak, tüm biriktirdiğimiz hayat tecrübemizi profesyonel bilgilerimiz, duygularımız ve sezgilerimizle birleştirerek hızlıca ve sürekli optimum bir çıktı üretebilir miyiz? Siz bu konuda ne düşünüyorsunuz?

Platformunuzu seçin ve paylaşın.

İlişkili Yazılar

Yapay Zekâ Gerçekten Düşünür mü?

Yapay Zekâ Gerçekten Düşünür mü?

Yanıtı baştan vereceğiz, lakin öyle hemen yanıtı kapıp gitmek yok. Yapay zekâ insan gibi “düşünmez”. Bunun…

Müşteri Deneyiminde Oyunlaştırma

Müşteri Deneyiminde Oyunlaştırma

Müşteri deneyiminin, şirket başarısını şekillendiren en kritik faktörlerden biri olduğu yadsınamaz bir gerçek ve her geçen…

Grounded Theory (Temellendirilmiş Kuram):<br>Pazarlama Araştırması ve UX için Güçlü Bir Analiz Yöntemi

Grounded Theory (Temellendirilmiş Kuram):
Pazarlama Araştırması ve UX için Güçlü Bir Analiz Yöntemi

Pazarlama araştırması ve kullanıcı deneyimi (UX) alanlarında tüketici davranışlarını anlamak ve kullanıcı ihtiyaçlarını derinlemesine analiz etmek…

Prompt Engineering:<br>Pazarlama ve Müşteri Deneyimi Perspektifi

Prompt Engineering:
Pazarlama ve Müşteri Deneyimi Perspektifi

Yapay zekâ teknolojilerinin giderek daha yoğun ve bütünleşik bir şekilde iş dünyasında kullanılması, farklı alanlarda stratejik…

Değişen Tüketici Deneyimleri ve Sürdürülebilir Stratejiler

Değişen Tüketici Deneyimleri ve Sürdürülebilir Stratejiler

2030’a yaklaşırken pazarlama dünyasında birçok gelişmiş trendin etkili olacağı öngörülüyor. Teknolojik ilerlemeler, üretimdeki değişiklikler ve sürdürülebilirlik…

Web3 Uygulamaları için<br>Pazar Araştırmaları Yapmak Mümkün mü?

Web3 Uygulamaları için
Pazar Araştırmaları Yapmak Mümkün mü?

Web3 dünyasında pazar araştırmaları, klasik yöntemlerden farklı dinamiklere sahiptir. Merkeziyetsiz yapılar, blockchain verileri ve topluluk katılımı,…

RPA ve AI: İki Teknolojinin Güçlü İlişkisi ve Gelecekteki Yeri

RPA ve AI: İki Teknolojinin Güçlü İlişkisi ve Gelecekteki Yeri

Teknolojinin iş dünyasına olan hızlı etkileri, şirketleri iş süreçlerini optimize etmek ve daha verimli hale getirmek…

Pazar Araştırması ve Pazarlama Araştırması Aynı Şeyler Mi?

Pazar Araştırması ve Pazarlama Araştırması Aynı Şeyler Mi?

Pazar araştırması ve pazarlama araştırması genellikle karıştırılan ancak birbirinden farklı amaçlara hizmet eden iki ayrı araştırma…

Yapay Zekanın Pazar Araştırmaları Üzerindeki Etkisi

Yapay Zekanın Pazar Araştırmaları Üzerindeki Etkisi

Yapay zekâ (AI), pazar araştırmalarında veri toplama, analiz ve strateji geliştirme süreçlerini köklü bir şekilde değiştiriyor.…