Kullanıcı Deneyimi vs Müşteri Deneyimi (UX vs CX)

Bir ürünün kullanıcısı aynı zamanda o ürünü satın alan müşterisi değil midir?

Çok doğru! Ama tabii bazen o ürünü başkası için de satın alabiliyoruz. Yani bir ürünü satın alma deneyimi ile kullanma deneyimi farklı insanlarda yer bulabiliyor.

1990’ların başlarında Don Norman (nngroup) kullanıcı deneyimini şu şekilde tanımladı:

“Kullanıcı deneyimi, son kullanıcının bir şirketin kendisi, ürünleri ve hizmetleri ile olan tüm etkileşimleridir.”

Buradaki son kullanıcı noktası önemli. Don Norman, kullanıcı deneyiminin tüm etkileşim noktalarıyla ilgilenmesi gerektiğini vurgulasa da günümüzde bu şekilde uygulanıyor mu?

Günümüzde kullanıcı deneyimi denince çalışma alanı olarak bir kullanıcının dijital bir arayüzle yaşadığı etkileşimin temel alındığını görüyoruz. Müşteri deneyimine baktığımızda ise müşterinin şirket ile tüm temas noktalarında yaşanılan etkileşim ele alınıyor. Köken olarak ise müşteri deneyimi tasarımı pazarlama literatüründen gelirken; kullanıcı deneyimi tasarımı ise daha çok teknoloji, tasarım ve psikoloji gibi çalışma alanlarından geldiğini görüyoruz. Bu iki kavramın farkını şu görsel ile anlatabiliriz:

Özünde, UX daha geniş bir CX’in parçasıdır; ancak CX, bir ürünün dışında UX’in sahip olmadığı bazı yönler içerir.Peki nedir bu yönler?

Bir mobilya mağazasından bir koltuk aldığınızı düşünelim. Kullanıcı deneyimi açısından etkileşimlerinizi düşünürsek koltuğun ergonomisi, görselliği, kolay kurulması ve temizlenmesi gibi noktalar sizin ürünle olan deneyiminizi ifade eder. Peki koltuğu alırken bir mobilya mağazasına gitmiş ya da internet üzerinden sipariş vermiş olabilirsiniz. Sonrasında koltuk için bir nakliye veya montaj hizmetinden faydalanmış olabilirsiniz. Aldıktan sonra ürününüzde bir sorun görüp ilgili firmanın çağrı merkezi ile etkileşime geçmiş olabilirsin. Konu müşteri deneyimine gelince gördüğünüz gibi temas noktaların fazlaca olduğu bir bütünsel deneyimden bahsediyoruz.

İyi bir kullanıcı deneyimi olmadan, iyi bir müşteri deneyimi geliştiremezsiniz.

Günün sonunda, ürününüzle herhangi bir etkileşim için iyi bir deneyim sağladığınız sürece, kendinize ne ad verdiğiniz çok da önemli değil. İki disiplininde hedef noktası aynı; mutlu müşteriler ve kullanıcılar!

Platformunuzu seçin ve paylaşın.

İlişkili Yazılar

Müşteri Deneyiminde Oyunlaştırma

Müşteri Deneyiminde Oyunlaştırma

Müşteri deneyiminin, şirket başarısını şekillendiren en kritik faktörlerden biri olduğu yadsınamaz bir gerçek ve her geçen…

Grounded Theory (Temellendirilmiş Kuram):<br>Pazarlama Araştırması ve UX için Güçlü Bir Analiz Yöntemi

Grounded Theory (Temellendirilmiş Kuram):
Pazarlama Araştırması ve UX için Güçlü Bir Analiz Yöntemi

Pazarlama araştırması ve kullanıcı deneyimi (UX) alanlarında tüketici davranışlarını anlamak ve kullanıcı ihtiyaçlarını derinlemesine analiz etmek…

Prompt Engineering:<br>Pazarlama ve Müşteri Deneyimi Perspektifi

Prompt Engineering:
Pazarlama ve Müşteri Deneyimi Perspektifi

Yapay zeka teknolojilerinin giderek daha yoğun ve bütünleşik bir şekilde iş dünyasında kullanılması, farklı alanlarda stratejik…

Değişen Tüketici Deneyimleri ve Sürdürülebilir Stratejiler

Değişen Tüketici Deneyimleri ve Sürdürülebilir Stratejiler

2030’a yaklaşırken pazarlama dünyasında birçok gelişmiş trendin etkili olacağı öngörülüyor. Teknolojik ilerlemeler, üretimdeki değişiklikler ve sürdürülebilirlik…

Web3 Uygulamaları için<br>Pazar Araştırmaları Yapmak Mümkün mü?

Web3 Uygulamaları için
Pazar Araştırmaları Yapmak Mümkün mü?

Web3 dünyasında pazar araştırmaları, klasik yöntemlerden farklı dinamiklere sahiptir. Merkeziyetsiz yapılar, blockchain verileri ve topluluk katılımı,…

RPA ve AI: İki Teknolojinin Güçlü İlişkisi ve Gelecekteki Yeri

RPA ve AI: İki Teknolojinin Güçlü İlişkisi ve Gelecekteki Yeri

Teknolojinin iş dünyasına olan hızlı etkileri, şirketleri iş süreçlerini optimize etmek ve daha verimli hale getirmek…

Pazar Araştırması ve Pazarlama Araştırması Aynı Şeyler Mi?

Pazar Araştırması ve Pazarlama Araştırması Aynı Şeyler Mi?

Pazar araştırması ve pazarlama araştırması genellikle karıştırılan ancak birbirinden farklı amaçlara hizmet eden iki ayrı araştırma…

Yapay Zekanın Pazar Araştırmaları Üzerindeki Etkisi

Yapay Zekanın Pazar Araştırmaları Üzerindeki Etkisi

Yapay zekâ (AI), pazar araştırmalarında veri toplama, analiz ve strateji geliştirme süreçlerini köklü bir şekilde değiştiriyor.…

Dijital Çağda Tüketici Sadakat Programlarının Dönüşümü

Dijital Çağda Tüketici Sadakat Programlarının Dönüşümü

Dijital çağda tüketici sadakat programlarının evrimi, pazarlama dünyasında önemli dönüm noktalarından bir tanesidir. Geleneksel sadakat programlarının…